Ți-ai ascultat vreodată gândurile? Ai simțit vreodată că este zgomot în mintea ta? Ai avut vreodată senzația că se ceartă sau discută mai multe persoane în mintea ta? Ai fredonat în minte aceeași melodie aproape toată ziua? Dacă ai experimentat măcar unul dintre aceste lucruri, atunci ai fost în contact direct cu un fenomen comun numit dialog intern.
Dialogul intern are rolul de a distinge între diferite experiențe senzoriale create atât intern, cât și extern.
Cea mai comună formă de dialog intern este aceea când vorbești cu tine însuți despre diverse situații care te preocupă sau poate despre listele interne de obiective sau sarcini care trebuie îndeplinite. Dialogul intern sprijină memoria de lucru și funcționează, de multe ori, ca un antrenor care te pregătește pentru ceea ce urmează sau care oferă instrucțiuni pentru ceea ce ai de făcut.
Dialogul intern poate astfel, să ne fie util și benefic, dar să ne și creeze dificultăți:
De exemplu, dacă ești mai degrabă o persoană anxioasă, dialogul intern va fi centrat pe riscuri și consecințe programându-ți reacțiile și comportamentul în acest sens.
Sportivii de succes sunt sportivi care au încredere în propriile capacități, sau cel puțin au o atitudine care sugerează siguranță de sine. Ce crezi sau spui despre tine determină direct performanța sau prestația ta. Astfel, limbajul sau dialogul intern poate deveni o profeție auto-îndeplinită fie pozitiv, fie negativ. Într-o lumină pozitivă, dialogul intern poate facilita performanța și poate înlocui gândurile iraționale cu gânduri productive. Acest lucru poate fi făcut, pur și simplu, folosind cuvinte cheie sau fraze cu rol în a consolida obiectivele de performanță sau pentru a crea o stare mentală pozitivă.
Sportivii își pot pierde concentrare în competiție prin centrarea pe greșelile lor, pe eșecuri mai degrabă decât pe performanța lor actuală sau pe prezent. De exemplu, se pot ”dărâma” singuri (spunându-și, de exemplu, „Am luat o decizie proastă”) și să se descurajeze (spunându-și, de exemplu, „Nu pot câștiga” sau” Am pierdut deja”), scăzându-le astfel încrederea în efort și performanță.
Dialogul intern poate fi folosit, în primul rând, pentru a rămâne în prezent. Dialogul intern poate îmbunătăți starea dispozițională prin utilizarea cuvinte-cheie pentru a declanșa stări emoționale pozitive. În mod similar, un dialog intern pozitiv poate schimba starea de spirit de la neproductiv la productiv. De exemplu, poate ajuta un sportiv să folosească „energia furiei”, într-o formă de producție, pentru a facilita performanță. În plus, dialogul intern poate fi utilizat pentru menținerea unei nivel de activare optim până la capătul unui meci lung de eliminare directă. În acest sens, dialogul intern este o formă de a susține performanța prin controlarea unor factori mentali care ar putea pune capăt prematur efortului Dialogul intern poate fi folosit, de asemenea, într-o varietate de moduri de a gestiona eficient grijile, neliniștile sau tensiunile.
Cele patru metode de gestionare a îngrijorării sau neliniștii sunt:
- rezolvarea problemelor – gândim situațiile stresante, presante sau complexe ca pe niște oportunități pentru identificarea de soluții adecvate sau, cu alte cuvinte, transformarea grijii sau neliniștii în acțiune funcțională
- economia gândurilor – „Teoria incubației” spune că la un nivel inconștient mintea ta poate continua să lucreze la o problemă, chiar că te ocupi despre alte activități. Astfel, identificăm ce este relevant sau irelevant pentru aici și acum, acționăm și restul proceselor le lăsăm în subsidiar;
- revizuirea gândurilor – resemnificarea. Nu te lăsa copleșit de aşteptările altcuiva. Aruncă-le cei pe care de care nu ai nevoie și cele care simți că apasă greu pe umerii tăi și păstrează-le pe cele care te energizează.
- oprirea gândurilor. Fie că te centrezi pe ce ai de făcut acum, fie că accepți gândurile și le lași să curgă, fie că le spui stop cu fermitate sau te conectezi la un gând, la un cuvânt ancoră sau acțiune constructivă, gestionează-ți gândurile cu eficiență.