Greșeli bune

“Nu există decât o singură greşeală: teama de a greşi!”

HEGEL, ÎN FENOMENOLOGIA SPIRITULUI

În sport, una dintre cele mai comune stări emoționale disfuncționale este frica de a greși.

Dar oare cum putem învăța și progresa dacă nu ne permitem să greșim? Până să consolidăm sau să perfecționăm anumite abilități ele vor fi profund imperfecte și vom greși. Nimeni nu se naște învățat, până la urmă. Mai mult, elementele specifice activităților fizice nu pot fi învățate la nivel teoretic, ci în plan practic. Făcând, greșind, corectând, repetând, până la nivelul funcțional dorit.

A trăi și a performa fără a greși oferă într-adevăr un sentiment de siguranță, însă la nivel aplicativ nu generează contextul de schimbare sau de evoluție atât de necesar pentru performanță.

Conceptul de greșeli bune

Este ceea ce face diferența între intenție și rezultat și se referă în primul rând la cantitatea de efort depus și la nivelul de implicare. Cu alte cuvinte, dacă sportivul este 100% implicat în antrenament și competiție și face tot ceea ce-i sta în putință, reacționând cu curaj și perseverență la sarcinile mediului, dar rezultatul final nu este cel scontat, atunci el va avea informații valoroase legate de ceea ce are de îmbunătățit în plan fizic, tehnic sau tactic. Dacă sportivul are o atitudine mai degrabă pasivă, centrată pe auto-consevare, limitativă în acțiuni, atunci nu va ști ce are de îmbunătățit.

Încălzirea mentală

Înainte de a intra în spațiul de antrenament (sau într-o întalnire), două întrebări sunt esențiale:

  1. Ce obiectiv am astăzi? Ce vreau să obțin/să realizez astăzi? Definiți-vă obiectivele în termeni specifici.
  2. Ce aștept de la mine? Ce atitudine vreau să am?

Atenție! Dacă antrenamentul are un scop tactic sau mental (de exemplu, modelare de concurs), setați-vă mental să fiți focusați pe sarcina imediată, fără analiză tehnică. În acest moment, vă setați pe prezență mentală și informație tactică.

Dacă antrenamentul este tehnic, setați-vă mental să fiți focusați pe schimbările/corectările tehnice pe care vreți să le obțineți (adică pe execuția tehnicii corecte). Dacă tactica nu funcționează foarte bine sau rezultatul (timpul, scorul, tranzițiile etc.) nu este cel dorit, nu-i nici o problemă. Acum lucrați la tehnică. Este ok să faceți greșeli în plan tactic.

Fiecare sesiune de antrenament trebuie să înceapă cu definirea intenției clare, întărită de o atitudine activă, marcată de determinare, și de o gânidre operațională, centrată pe acțiune (conștientizare fizică, cuvinte puține, intenții clare).

Descărcare mentală

La finalul fiecărui antrenament, trei întrebări simple sunt esențiale:

  1. Ce elemente pozitive specifice poți reține/lua din acest antrenament?
  2. Ce elemente specifice vrei să îmbunătățești?
  3. Ce elemente particulare ți-au plăcut sau ți-au adus satisfacție?

Greșelile sunt experiențe de învățare și lecții pentru dezvoltare și progres.

Articolul precedent
Articolul următor

Discover

Fuelled by

spot_imgspot_img

Romania for Gold

Rolul antrenorului în motivarea sportivilor

Climatul motivațional creat în jurul sportivului – fie el orientat spre îmbunătățire sau strict spre învingerea adversarilor – colorează experiența de zi cu zi...

Climatul motivațional în echipă 

Teoria autodeterminării ne-a arătat importanța satisfacerii nevoilor de autonomie, competență și relaționare: un sportiv care se simte autonom, capabil și susținut va avea o...

Teoria autodeterminării și nevoile psihologice de bază

Motivația în sport este un construct complex, însă esențial pentru atingerea performanței și menținerea bucuriei de a practica. Am văzut cum motivația intrinsecă –...

Motivația în sport

Motivația reprezintă forța internă care îi determină pe sportivi să își atingă potențialul maxim și să persevereze în antrenamente și competiții. Este acel impuls...

Încrederea în sport. Secretul din culisele performanței

Încrederea este ca un combustibil invizibil al performanței sportive. Atunci când există, totul pare posibil, iar când lipsește, și cele mai simple sarcini pot...